Ammatinvalintatestin kautta löytyi oma ala

Joskus ääneen pohtiminen auttaa uralla eteenpäin. Kun Nadja Kamara mietiskeli Facebookissa, pitäisikö lähteä opiskelemaan, kaveri vastasi saman tien laittamalla linkin Amiedun ”ammatinvalintatestiin”. Sitä kautta löytyi polku Audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkintoa suorittamaan.

–    Työskentelin pitkään vaatealalla. Pidin työstäni, sain koko ajan lisää vastuuta ja etenin lopulta myymäläpäälliköksi. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin tunne, että haluan opiskella lisää, 26-vuotias Nadja kertoo.

Koska Nadjalla ei ollut peruskoulun jälkeen suoritettua tutkintoa, hän pääsi opiskelemaan Nuorten aikuisten osaamisohjelmassa. Vuoden kestävät opinnot ovat nyt loppusuoralla, ja Nadja kokee löytäneensä oman alan.

–    Olen tykännyt tosi paljon. Meillä on hyvät opettajat ja kiva porukka. Eniten kiinnostaa visuaalinen puoli: kuvaaminen, videoeditointi ja kuvankäsittely, ei niinkään koodaaminen.

Audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinto sisältää muun muassa verkkoviestinnän suunnittelua ja ilmaisua, digitaalista kuvankäsittelyä, videoeditointia, eri työmenetelmiä ja tuotantoa. Tavoitteena on, että koulutuksen päätteeksi osaa suunnitella, toteuttaa ja julkaista verkkopalvelun, jossa on huomioitu kohderyhmä, julkaisukanava, käytettävyys, vuorovaikutteisuus ja visuaalisuus.

Vastuu pitää kantaa itse

Puolisen vuotta opiskeltuaan Nadja vaihtoi työpaikkaa lähemmäksi omaa alaa. Päivät kuluvat Yle-X:llä erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä. Toisinaan hän voi myös hyödyntää opiskelussa saatuja taitoja.

–    Olen päässyt videokuvaamaan festareilla ja leikannut viikolla olleista lähetyksistä remix-koosteita viikonlopulle.

Opiskelun ja työn yhteensovittaminen on sujunut hyvin, sillä koulua on vain kaksi kertaa viikossa, maanantai- ja keskiviikkoiltaisin.

–    Kotitehtävien määrä vaihtelee kursseittain, mutta ei niitä yleensä ole liikaa. Enemmän on kiinni siitä, että saan otettua itseäni niskasta kiinni ja aikataulutettua työt. Välillä tietysti tuntuu, ettei ehdi nähdä kavereita niin paljon tai täytyy siirtää harrastuksia muille illoille.

Aikuisopiskelu vaatii paljon itsenäistä tekemistä. Nadjan mukaan ero peruskouluun on selvä.

–    Onhan tämä paljon vapaampaa, eikä kukaan kyttää, olenko mennyt kouluun. Toki myös vastuu on kannettava itse, että hommat tulee tehtyä.

Jatkossa Nadja toivoo voivansa hyödyntää taitojaan enemmänkin työelämässä. Ehkä myöhemmin voisi jatkaa opiskelujakin.

–    Varmasti olisi hyötyä opiskella vielä lisää, mutta hoidetaan tämä ensin pois alta, Nadja naurahtaa.

Lisätietoja:
Amiedu, ICT
Jorma Oinas, pääkouluttaja
p. 020 7461 274
jorma.oinas(at)amiedu.fi

 

Tutustu koulutuksiin »